pondělí 23. ledna 2012

Kriminálně bezbožní nebo bezbožní kriminálníci?

Jsem rád, že nežiji v Indonésii, protože bych byl kriminálníkem už jen proto, protože jsem nepřesvědčen o existenci nějaké deity. Nejsem si tak docela jist, jestli by v mém případě byla i třebas striktně náboženská výchova schopna překonat můj vrozený skepticismus a tendenci se ve všem vrtat, dokud nezjistím, jak to funguje. Koneckonců doktrína komunismu mi byla ve škole velmi aktivně cpána, a také jsem tu propagandu nesežral a nestrávil.

Ale to není to, o čem bych chtěl teď psát. Jak už to na novinkách bývá, to nejzajímavější není článek samotný - o tam popisovaném případě jsem již věděl ze zahraničních blogů a médií mnohem přesněji a lépe - ale jeden z vedoucích komentářů. Tentokráte je to výjimečně komentář, kterému ostatní netleskají a vede v mínusech. Rád bych věřil, že ty mínusy dostal, protože tolik lidí vědělo, o čem dále budu psát, ale to bych svůj optimismus natahoval za hranice jeho pružnosti.


Tedy jestli tento steží česky psaný text chápu dobře, tak pan Mrázek se nám snaží sugerovat, že  ateisté jsou výrazně častěji kriminálníci než teisté. Což je zajímavá a do určité míry validní hypotéza, a proto je oblíbenou debatní municí věřících. U těch s mozkem ale většinou jenom do chvíle, kdy se podívají na realitu, protože této hypotéze neodpovídají žádná data, která nejsou těžce přebrána.

Podívat se tedy na komplexní data k této problematice by byl úkol vskutku herkulovský, ale naštěstí mám relativně po ruce už předpřipravené statistické analýzy pro Evropu co se týče nejzavrženíhodnějších zločinů - vraždy, znásilnění, vloupání.

Takže jak vidno, houbeles, velebný pane. Moje amatérská analýza, udělaná ze židle s použitím Google, říká, že není žádná korelace mezi vražděním a náboženskostí. A i onu velmi, velmi slaboulinkou korelaci mezi náboženskostí a vloupáními/znásilněními lze nejspíše spíše připsat náhodě a např. legislativním rozdílům mezi jednotlivými zeměmi, nežli nějaké příčinné provázanosti s vírou v kýhošlaka.

Ve skutečnosti existuje poměrně rozsáhlá studie na tuto problematiku se dívající mnohem více do detailu a erudovaněji, dělaná skutečnými vědátory a obsahující mnohem více čísílek. Mám jí rozečtenou a snad bych se k ní mohl vyjádřit tento víkend.

Každopádně i na základě těchto sporých dat rychle vytažených z googlu lze říci v celku jistě jedno - bylo by osvěžující někdy narazit na věřícího člověka, který své výkřiky o amorálnosti ateistů podloží také nějakými solidními fakty a ne jenom na základě experimentu "Tuhle jsem viděl" popřípadě osvědčené "Farář mi říkal" a nebo ještě lepší "V bibli se píše". Byla by to skutečná výzva, najít pak v těch datech chybu - a nebo muset skousnout pro mne nepříjemnou pravdu. Takhle si já po těchto vzpomínkách, přemýšlení a úvahách pouze přidělám další čárku za věřícího, který se nenamáhá myslet a vidí svět přes silný kognitivní filtr bránící mu vnímat realitu.

Zdroje:

Žádné komentáře:

Okomentovat