Hodně, opravdu hodně moc lidí není schopno rozlišovat mezi příčinou a zodpovědností. Takzvané "přesouvání viny" je pak velmi, velmi častým jevem u řady lidí, když narazí na čin, který neschvalují, u člověka, kterého mají rádi (popř. u sebe). Excelentní příklad přesouvání viny se objevil i na tomto blogu u článku "Jsou homosexuálové normální?". Pár zestručnělých příkladů, jen pro úplnost:
- Za znásilnění si mohla sama, neměla se (oblíkat tak vyzývavě, opít, jít v noci do parku).
- Cikáni si za rasově motivované útoky mohou sami, nemají (krást, flákat se, dělat bordel).
- Homosexuálové si za odsudky mohou sami, nemají být tak (necudní, ostentativní).
- Může si za to sám, že mu ukradli auto, neměl (zapomenout klíčky v zapalování, parkovat na ulici, provokovat takovou zbytečně drahou károu).
Přesouvání viny není ani tak logickým klamem, jako spíše psychologickým fenoménem vyplývajícím z kombinace kognitivní disonance v důsledku rozporu mezi tím, co je vnímáno jako špatné (krádež, násilný čin a pod.) a neochotou přiznat (většinou plnou, někdy i jen částečnou) vinu za toto špatné tomu, kdo se toho dopustil.
Prvky logického klamu to ovšem obsahuje rovněž, a to konkrétně volné zaměňování významů u vícevýznamových (polysémních) slov a výrazů. V tomto případě většinou slovního spojení "může za to", které v určitých kontextech naznačuje vinu a v jiných příčinu, a ještě v jiných obojí.
Zkusím to vysvětlit na konkrétním příkladu.
A: Za vytopení domu si může sám, neměl nechávat otevřená okna.
B: Za vykradení domu si může sám, neměl nechávat otevřená okna.
V prvním případě se nejedná o přesouvání viny, protože v procesu se nachází pouze jedna uvědomělá entita schopná kontroly svého činu - totiž majitel domu. Příčinou škody je v tomto případě živel, který nemá žádné vědomí a tudíž mu nelze přisuzovat vinu - vina je koncept vyžadující uvědomělost konání něčeho nepatřičného. V druhém případě se jedná o přesouvání viny - majitel domu sice projevil značnou neopatrnost a nedbalost, nicméně nedopustil se tím ničeho morálně ani zákonně špatného. Zloděj, i když měl usnadněnou práci, naopak musel stále učinit rozhodnutí a podniknout aktivní kroky k uskutečnění činu, o němž věděl, že je nezákonný a že někoho poškodí.
Asi nejvýraznější případ přesouvání viny jsem zaznamenal letos na jaře, když po spálení koránu floridským fundamentálním křesťanským pastorem Terry Jonesem zavraždil dav muslimských fanatiků v Afghánistánu 12 civilních zaměstnanců OSN. Následně nebylo výjimkou narazit na názory, že za tyto smrti může Terry Jones, protože neměl muslimy provokovat.
Je pravda, že provokace byla zřejmě Jonesovým úmyslem a že Jones je náboženský fanatik, kterému kape na karbid. Přesto morální zodpovědnost za smrti padá jen a pouze na hlavy mulláhů, kteří vyzývali k násilí a ne k ekvivalentní protestní akci (že je nenapadlo spálit bibli?) a na hlavy těch, kdo se k násilí nechali vyprovokovat a spáchali ho.
Přesouvání viny je člověku asi vrozené. Neznám jediného, který by se ho někdy nějak nedopustil. Nicméně to nic nemění na tom, že je to špatná, logicky i morálně nekonzistentní argumentace a neměla by se používat. A už vůbec ne v tak závažných záležitostech, jako je znásilnění, krádež či vražda.
Žádné komentáře:
Okomentovat