pátek 1. dubna 2011

Aprílový (ne)žert.

Je tomu právě dva roky, co jsem byl zabanován z diskuzí z jedné jinak seriózní internetové stránky, protože jsem si dovolil kritizovat jejich aprílový žertík. Nepoužil jsem ve svém komentáři žádná invektiva, neporušil jsem ani jejich pravidla diskuzí (měli jen jedno - používání pravého jména, a to jsem v celé diskuzi dodržel jako jediný) ani pravidla slušného chování. Pouze jsem slušně zmínil svůj subjektivní názor na vhodnost příslušného vtipu v kontextu jejich webu, a protože mé stanovisko nebylo pochopeno, zkusil jsem ho o pár hodin později přeformulovat v jiném postu. O další hodinu později jsem byl bez varování zabanován.

Jednalo se o vtip toho druhu, jimž říkám "hup na špek". Možná trpím nějakou formou mentální poruchy, ale skutečně nechápu co je vtipného na tom vymyslet si do detailů fiktivní vědecký objev, prezentovat ho jako fakt a o pár desítek hodin později těm, co tomu uvěřili, říct "Apríl!". Považuji to za projev intelektuálního snobismu a nevidím v tom nic humorného, natož inteligentního. Konkrétně jsem k tomu tenkrát e-mailem správci stránek napsal toto:
Kdyby obsah toho článku byl námětem pro Sci-Fi povídku či hypotézou k diskuzi, nepochybně bych si jej vychutnal a autorovi bych s chutí zatleskal. Oceňuji fundovanost, s níž je článek napsán, propracovanost detailů a věrohodnost, s níž je smyšlenka prezentována. ALE to je právě to, co mi vadí. Považuji za projev (byť neuvědomělého) intelektuálního snobismu vykonstruovat precizní a uvěřitelnou smyšlenku a pak se bavit tím, když jí někdo uvěří. Prostě to nepovažuji za vtipné a podle mého osobního názoru to nikterak nepomáhá popularizaci vědy a jejímu pochopení mezi obyčejnými lidmi. Dennodenně se setkávám s lidmi, pro něž slovo inženýr je nadávkou a právě podobné vtipy, při nichž se vysokoškoláci navzájem poplácávají po ramenou jak někoho "dostali" považuji za jeden z důvodů, proč řada lidí slovo "intelektuál" vnímá jako by mělo pejorativní význam.

Takže tímto informuji občasné návštěvníky tohoto blogu, že zde se aprílových žertů nedočkáte. Žádných a nikdy. Možná se ve svém názoru mýlím, ale nebyl mi dosud prezentován jediný fakt, že by tomu tak bylo.

A protože vím, že většina lidí tuhle aprílovou blbinu bohužel ctí, tak dnes v rámci mentální hygieny nebudu číst žádné zprávy z žádného zdroje. Koneckonců, doporučil mi to tenkrát ten OSEL, co mě zabanoval.

Žádné komentáře:

Okomentovat