pondělí 6. června 2011

Strašák ušák - bezušák.

Nemohl jsem si pomoct, právě jsem zažil cynism overload, když jsem si přečetl tento článek na novinkách, a výsledek se promítnul do vymýšlení titulu článku.

Coby vesnický balík jsem prožil ca. deset let svého života na hospodářství, kde se každoročně rodili králíci, líhla kuřata a kachny a někdy ke konci roku se to porůznu zabíjelo, zpracovávalo a následně pojídalo. Většinu z těch činností jsem byl nucen provozovat i sám sám (tedy to zabíjení a zpracovávání, snášet vejce či rodit králíky jsem naštěstí nemusel).

V důsledku této balíkovské zkušenosti vím, že příroda není vůbec dokonalá a občas se narodí/vylíhne zrůda. Dodnes si pamatuji kachnu, která se vylíhla bez levé nohy od kotníku dále - vesele si plavala s ostatními, belhala za nimi na svém pahýlku na souši a nevypadalo to, že by jí to nějak extra vadilo. Když se vylíhla nějaká opravdu velká anomálie, buď byla utracena, nebo se o utracení postarala matka příroda sama  - ať už tak, že zvířátko přišlo na svět rovnou mrtvé, nebo i tak, že ho zabili a sežrali sourozenci (to se stává u kuřat, u králíků si to nevybavuji). A díky tomu, že nejsem sám s touto zkušeností a lze najít i např. chovatelské stránky na internetu, varující před různými vrozenými defekty u králíků a jak s nimi zacházet (první odkaz z google), tak vím, že to není zase až tak výjimečná záležitost.

Jeden znetvořený králík, jakkoliv je mi ho líto, prostě není důvod k tomu o něm psát na nejnavštěvovanější český informační portál. To, že se narodil ve Fukušimě může být souhra náhod - koneckonců víme starou belu, kolik takových králíků se tam narodilo vloni, předloni, před sto lety, z jak (pře)šlechtěného chovu králík pochází atd. atp. do haleluja ...

Celý vrh znetvořených a/nebo mrtvých králíků, to už by mne donutilo zvednout obočí. A pokud se tam takovéto anomálie začnou rodit nyní častěji, bylo by asi na místě doporučit těhotným ženám z oblasti podstoupit testy na polysomie, translokace a podobné markantní škody genetického materiálu (pokud něco takového je možné, mám velmi omezené znalosti finanční dostupnosti a obecně realizovatelnosti těchto testů ve větším měřítku), a v případě nálezu doporučit, bohužel, interrupci. Každopádně mám důvod se dle dostupných informací domnívat, že japonská vláda se k problému staví když ne čelem, tak alespoň bokem, a nějaké globální zametání problémů ala potěmkinova vesnice snad nehrozí.

Tak, jako jedna vlaštovka nedělá jaro, jeden chudák králík nedělá jadernou katastrofu. Život není tak jednoduchý a snadno škatulkovatelný. Kéž by byl.

Žádné komentáře:

Okomentovat