úterý 27. března 2012

Stav zmatení (nejen) na silnicích...

Nejezdím na kole a od té doby, co jezdím autem, nemám rád cyklisty, respektive vysloveně nesnáším určitý typ cyklistů, totiž ten, který zřejmě nemá pud sebezáchovy, nebo je rozumu chabého (nebo obojí)

V místním vidlákově není výjimkou potkat neosvětleného cyklistu, který si nad ránem či z večera vyjede do lesa na kole oděn v maskáčích. Jen výjimečně lze potkat takového, který má oblečené jasně barevné oblečení, ovšem i pak je většinou z nereflexního materiálu, takže je na vozovce stejně takřka neviditelný i za jasného dne. Vidět cyklistu v reflexním oděvu, osvětleného a s helmou je pro mne sváteční zážitek z něhož mám radost - ovšem ne v případě, že dva takovíto kanárci jedou vedle sebe vycházkovým tempem a družně si povídají.

Naprosto nejlepší zážitek jsem ale měl před třemi roky, když jsem se vracel večer z práce, v prosinci. Byla už tma a navíc hustě chumelilo, vidět bylo stěží pár metrů, takže jsem jel de facto krokem. A najednou koukám, že se mi těsně před autem míhají nad zemí nějaká pidi světýlka. Zpomalil jsem až skoro k zastavení, několik sekund jsem dumal nad tím, co to je, až mi auto jedoucí v protisměru osvětlilo nějakého kreténa na kole a mně došlo, že to jsou odrazky na šlapkách. Nechápu člověka, který v takovémhle počasí a prakticky v noci neměl nic lepšího na práci, než jet prostředkem silnice na kole nevyhovujícím předpisůmm, a rovněš na klikatém úseku s plnou čárou. To už snad ani nemůže udělat duševně zdravý člověk.

Někdy mám prostě pocit, že i makak po lobotomii by byl schopen některé situace vyhodnotit lépe, než někteří cyklisté.

Samozřejmě ne, že by někteří řidiči nebyli na stejné úrovni. Zrovna předminulý týden mne předjížděl jeden osel za volantem AUDI - v zatáčce s horizontem, na plné čáře, a to ačkoliv jsem jel přiměřených 85 km/h kousek za výjezdem z úseku, kde bylo povolených 60. A vzápětí mne, stále ještě na plné čáře, vybrzdil až do úplného zastavení - to asi aby mne vytrestal za neslušné gesto, které jsem si mu dovolil ukázat za to, že mne právě ohrozil svou bezohlednou jízdou na životě. Stačilo, aby se v protisměru objevilo auto, nebo cyklista, nebo i chodec, a neštěstí bylo hotové.

Ale o tom psát ani moc nechci, natož o tom debatovat, protože to nemá smysl. Bezohledných lidí na silnicích je plno a tyhle debaty nevyhnutelně dříve nebo později skončí buď vzájemným souhlasem, nebo přesouváním viny, jiný výsledek jsem nezažil. V souvislosti s těmito mými zkušenostmi mne ale zaujal před pár dny článek na novinkách. Tedy z článku nelze vyčíst, jestli byl osel za volantem nebo za řídítky, ale v diskuzi se objevily v pravdě fasciklující věci. A hlavně mne zaujalo, že údajně smí cyklisté u nás jezdit po dvou vedle sebe. Jenže silniční zákon , § 57 "Jízda na jízdním kole" však říká něco jiného. Údajně by to měla upravovat nějaká vyhláška, ale tu se mi nepodařilo najít a žádný z komentátorů na novinkách samozřejmě neříká, kteráže vyhláška to je a kde je k nalezení.

Tímto se tedy táži svého práva a/nebo cyklistiky znalého čtenářstva - existuje taková vyhláška? Skutečně mohou u nás cyklisté jezdit po dvou vedle sebe? Protože mi to přijde jako totální... ehm... vlastnost samce druhu domácího Bos primigenius po testectomii.

Za odpověď na mou otázku vás pak příště oblažím článkem o logickém klamu, který se v právnické profesi vyskytuje v množství větším než malém. Vlastně to kecám, ten článek napíšu stejně, ale odpověď na otázku mne enormně zajímá.

Žádné komentáře:

Okomentovat