Když se řekne slovo indián, v naší
zemi si asi každý člověk mé generace vybaví především
Vinetoua, náčelníka Apačů v románech Karla Maye. A zřejmě s
obličejem Pierre Brice. Informace o indiánech a jejich kultuře má
zřejmě naprostá většina z nás právě z fikce od Karla Maye,
výjimečně i Jamese Fenimore Coopera, a to navíc ještě spíše z
filmových adaptací nežli z knih.
Tyto zdroje informací mají všechny
společné jedno – jsou napsány bílými muži, bez skutečných
detailních znalostí indiánské kultury. Knihy mají bílé hlavní
protagonisty a indiáni mají jednu kolektivní hlavní roli –
dodávají černobílé morální pozadí pro dobrého bílého
hrdinu, jasně zlé zlouše a dobré dobrouše. Přičemž dobrý
Indián je většinou definován jako ten, který má bílého
kamaráda a je pozitivně nakloněn bílým osadníkům. A zlý
Indián je vražedník, vždy připraven porušit přísahu a slovo.
Všichni indiáni jsou krásně rozškatulkováni jako buď vznešení
divoši, nebo barbarští divoši – a jediný způsob jak nebýt
divoši, je být de-facto červení běloši.
Jako dítě jsem tyto knihy a filmy
hltal a (zejména Mayovky) četl jsem je několikrát. Morální
poselství těchto knih není negativní, navzdory výše zmíněným
chybám ukazují, že indiáni a černoši jsou lidé jako my a
kritizují do určité míry rasismus a kolonialismus.
Když jsem
ještě hodně četl knihy, narazil jsem na jednu která z této
formule vybočovala. Jednalo se o knihu „Synové Velké Medvědice“
od německé spisovatelky Liselotte Welskopf-Henrich. Bohužel je to
rovněž kniha napsaná bělochem, ale v tomto případě alespoň
někým, kdo si skutečně dal tu práci seznámit se detailně s
historií lidí, o nichž píše. Je to kniha kde indiáni nehrají
druhé housle, ale jsou centrem dění. Popisuje příběhy
fiktivního náčelníka malého kmene Mahto (Medvěd) z národa
Lakota-Oglala v době jejich války s USA o oblast Černých hor a
útěku některých kmenů do Kanady po jejich bohužel nevyhnutelné
porážce. Byla to pro mne první kniha kde hlavní indiánský
hrdina nebyl jenom poskokem bílého hrdiny. Byla to první kniha,
kde indiáni nebyli morálně černí nebo bílí, ale prostě lidé.
A byla také první, která zminila relativně detailně skutečné
události.
Například skutečnost, že
Lakota-Oglala uzavřeli v roce 1868 s vládnou spojených států
smlouvu, která jim zaručovala volný pohyb a lov na velkém území,
a Černé Hory – místo s prominentní rolí v náboženství a
kultuře Lakotů – byly na „věky věků“ vyloučeny z bílého
osadnictví.
Netrvalo samozřejmě dlouho a expedice
Generála Custera (ano, toho Generála Custera) objevila v Černých
horách zlato a smlouvy najednou neplatily. Údajně civilizovaný
stát vedený údajně civilizovanými bělochy se rozhodl podepsané
smlouvy prostě ignorovat podle starého koloniálního hesla „moje
zákony platí pro tebe vždycky a pro mě jenom když mi to
vyhovuje“. Lakotové se nevzdali snadno a Custer zaplatil za svou
aroganci nakonec životem, ovšem výsledek války byl nevyhnutelný
a Lakotové byli donuceni žít v mnohem menších rezervacích a
drasticky změnit svůj způsob života. Společně s vyhubením
bizonů a narušením souvislosti ekosystému farmařením už
nomádský lovecko-sběračský způsob života nebyl možný.
Co ovšem Lakotové neudělali –
nezbělali a nevzdali se. Navzdory tomu že jsou nuceni žít v
malých rezervacích, navzdory tomu že dlouhá léta se USA aktivně
i pasivně přičiňovaly o likvidaci jejich orálních tradic a
jejich kultury, zachovali si obojí. A ačkoliv my se o nich na naší
straně Atlantiku nedozvídáme, jejich boj bohužel stále ještě
neskočil a pokračuje – stejně tak jako boj původních obyvatel
napříč celou zeměkoulí.
Zdroj pitné vody jedné z pěti
současných rezervací, Standing Rock, je ohrožován stavbou
ropovodu Dakota Acces Pipeline. Provozovatel stavby samozřejmě
tvrdí, že ropovod bude bezpečný a nic nehrozí ani lidem, ani
životnímu prostředí, ovšem věřit jeho tvrzení je ve světle
reality chování amerických korporací naivní na hranici blbosti.
Bílí obyvatelé hlavního města Severní Dakoty jsou si tohoto
samozřejmě moc dobře vědomi – původní trasa měla vést totiž
severněji, blízko hlavního města Bismarcku. Ale právě kvůli
obavám z možného katastrofálního uniku surové ropy byla trasa
posunuta jižněji, k hranicím indiánské rezervace. A magicky se
najednou stala zcela bezpečnou a únik nehrozí. Magie hodná
Harryho Pottera – stačí stavbu přesunout a rizika zmizí.
Jenomže indiáni nejsou abstraktní
kulisy ve filmech, jejichž jedinou rolí je dát bílým dětem
snadno srozumitelnou lekci základní morálky. Jsou to skuteční
lidé, žijící skutečné životy a mající skutečné zájmy. A
proto se nehodlají jenom tak vzdát a nechat se převálcovat –
stejně tak jako se nenechali jen tak převálcovat před
stočtyřiceti lety. Jenom prostředky se změnily – dnes je formou
obrany civilní protest a soudní procesy. A proto je už několik
měsíců v severní dakotě protestní tábor do nějž se sjíždějí
indiáni z celé ameriky aby se spojili v této důležité legální
bitvě za konec kolonialismu a skutečné a ne jenom papírové
respektování jejich existence.
Pokud máte zájem se o této
záležitosti dozvědět více, bohužel bez znalosti angličtiny se
neobejdete. Několik článků přímo z místa protestů je na blogu
affinity na freethoughtblogs.com -
click-. Google vám dodá rovněž informace, ovšem bohužel
první výsledky vyhledávání jsou růžovobrýlové prezentace
provozovatele ropovodu, takže skepticismus je na místě.
Pokud stejně jako já usoudíte že
právo a spravedlnost (což není bohužel totéž co zákon a síla)
je na straně Lakotů (a zprostředkovaně všech původních
obyvatel) můžete udělat dvě věci.
Jedna je rozesílat informace dále.
Česká média o této záležitosti neinformují prakticky vůbec, a
tak o tom u nás málokdo zřejmě ví. Toto je poprvé – a asi
naposledy – co žádám o sdílení článku, ovšem prosím o
sdílení článku uvážené, jenom s lidmi u nichž máte důvod se
domnívat, že to má smysl. Takže žádné hromadné sdílení ha
facebooku pokud máte v „přátelích“ libertariány a podobně.
Nestojím o sáhodlouhé debaty s kýmkoliv, ostatně na ně pro toto
téma nejsem ani vybaven.
Druhá věc je, že můžete přispět
na pokrytí soudních nákladů spojených s legálním procesem
-click-. I malá částka
je vítána.
A pokud si snad myslíte, že Vás
osobně se to netýká, budiž. Ale pamatujte, že korporacím je
jedno, čí zemi ve jménu zisku zničí. Není tomu tak dlouho, co
my jsme bojovali za zachování posleních kousků jakž takž
nedotčené přírody když si mezinárodní „investoři“
brousili zuby na zlato skryté v šumavských horách -click-.
Každý vyhraný soudní spor o ochraně životního prostředí na
celém světě je krůčkem k tomu, abychom jako živočišný druh
konečně přestali podřezávat větev na níž sedíme.
Žádné komentáře:
Okomentovat