středa 15. srpna 2012

Perpetuum debile.

Když jsem minule psal o sebevědomých laicích, tak jsem vynechal jednu spekulaci, která se mi honila v této souvislosti hlavou. Totiž pozorování, subjektivní dojem, že tito sebevědomí laici mají tendenci se kumulovat na vedoucích místech a obklopovat se podobnými, ehm, Equus africanus. No, moje chyba, mohl jsem se teď naparovat, jaký jsem čupr pašák a bezva pozorovatel, neboť to vypadá, že tento můj subjektivní dojem je správný. Alespoň podle článku na novinkách "Jste přehnaně sebevědomí a nic moc neumíte? Bezva, to stačí, zjistili vědci". Článek výjimečně obsahuje dost informací na to, aby se dal najít abstrakt publikace "A Status-Enhancement Account of Overconfidence."

Bohužel tím to zatím končí, více než abstrakt k nalezení není, plné znění publikace je k dispozici pouze akademikům, jejichž univerzity si platí přístup (tohle mě vždy neskutečně nato, natento, tento, protože výsledky výzkumu financovaného z daní by měly být přístupné veřejnosti). Každopádně se z toho dá skutečně vyčíst, že je patrně možné úspěšně předstírat kompetenci a tudíž se protlačit třeba i na důležité pozice, i když dotyčný neví, která bije, ale ví to zato velmi přesně.

Není to ani tak nasrativní, jako spíše smutné, ale nechce se mi dělat další záložku. Tak jako skutečnou nasrativnost závěrem přihazuji vadnou argumentaci šikmou plochou a anekdotickou evidencí z úst koho jiného, než politika.

Aktualizace 16.08.12 - čtenář Ondřej Vrtiška našel plné znění a postnul odkaz v komentářích. Nezapomeňte mu dát palec nahoru.

Žádné komentáře:

Okomentovat