neděle 6. ledna 2013

(Ne)jedno důležité proč

Kombinace životní smůly a vlastností mé psychiky, jež není schopná se s nastalou situací efektivně a řádně vyrovnat, jsem už delší dobu intelektuálním mrzákem a konec tohoto stavu je v nedohlednu. Tak tento týden jenom doporučím článek od člověka, bez jehož psaní bych nikdy neodmaturoval - byl to jediný spisovatel, jež byl součástí povinné literatury a jež současně psal způsobem, který jsem byl schopen chápat a který mne bavil (jinak převažovali básníci, ovšem poezie mi nic neříká a nikdy neříkala, a čím "výše" byla hodnocená naším učitelem, tím více mně osobně připadala jako snůška blábolů sdělujících banality zbytečně komplikovaným způsobem). Proto byl jediný, k němuž jsem měl skutečně načteno, a tudíž skutečné, nenašrocené znalosti (šrotit se, jak již jsem zmínil, nejsem a nikdy jsem nebyl schopen, mám velmi špatnou paměť, zejména na čísla a data).

Timto spisovatelem je Karel Čapek.

Zajímavé je, že jsem se o něm učil i na ZŠ, za dob těžkého komunismu. Čapek nám byl prezentován coby zářný příklad skvělého spisovatele, egalitáře, pacifisty a humanisty. Ale ve všem tom nám jaksi "zapomněli" sdělit, že byl odpůrcem současného komunismu a tento svůj odpor - a důvody pro něj - shrnul v eseji "Proč nejsem komunistou".

Bohužel, ačkoliv jsem četl od Karla Čapka hodně, tuto esej jsem si přečetl až dnes, protože v knize ji nemám a až dnes jsem si vzpomněl na její existenci ve chvíli, kdy jsem seděl u počítače. A doporučuji ji všem, kdo by snad měli potíže pochopit má stanoviska, či můj odpor vůči některým stanoviskům/myšlenkovým proudům, kde souhlasím se základní premisou.

Jako ochutnávku nabízím výňatky odstavec, které bych sám nikdy lépe nenapsal, ale které shrnují jádro mého uvažování velmi hezky:
...Velmi lehko dejme tomu se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž je to obyčejná borovice nebo smrk. Velmi lehko se řekne, že společnost je špatná; ale běžte hledat zásadně špatné lidi. Pokuste se soudit svět bez brutálních generalizací; za chvilku vám nezůstane z vašich zásad ani šňupka... ...Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád by mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky. Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit...
Kdo si přečte tu esej, ten (snad) pochopí, proč rovněž nejsem komunistou, ačkoliv souhlasím s nezbytností státem řízené sociální solidarity. Pochopí, proč nejsem zelený, ačkoliv souhlasím s nutností chránit životní prostředí. Pochopí, proč nejsem vegan/PETA, ačkoliv souhlasím s existencí morálního imperativu netýrat zvířata. Pochopí, proč nejsem libertarián, ačkoliv souhlasím s ideou maximalizace osobní svobody. Pochopí, proč nejsem konzervativec, ač souhlasím s právem na soukromé vlastnictví a právem na úspěch...

A kdo nepochopí, má holt smůlu.

10 komentářů:

  1. S tímto Čapkovým esejem se prakticky úplně ztotožňuji a současně nevidím sebemenší rozpor tohoto faktu s faktem, že jsem členem KSČM.

    OdpovědětVymazat
  2. Doporučil bych ti ještě kraťoučký článek od Mertona, zabývající se morální alchymií a generalizacemi u skupin lidí na základě Thomasova teorému.
    Ale jinak souhlas s Čapkem. Generalizace navíc spojená s dehumanizací je zaručenou cestou ke katastrofě.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to mě zaujalo.
    Čapkův text je velmi hezky nadčasově napsaný a jdou z něj velmi krásně zobecnit mnohé pravdy a aplikovat je i na spoustu dalších oblastí (jak zajisté zmínil i sám autor již v názvu svého článku a příklady v jeho závěru), ale přece jen jde o náhled psaný v jakési době platné před nějakými 100 lety.
    A zde je tedy má otázka pro Vás :
    Proč si myslíte, že by sám Čapek dnes obdobně neodmítl i jakékoli členství v dnešní KSČM ? Resp. - v čem se podle Vás dnešní KSČM tedy natolik vymyká Čapkovu kritickému hodnocení (se kterým se sám, jak uvádíte,úplně ztotožňujete), že Vám současně nebrání v tom stát se a být "současným komunistou" ?
    Podle mě totiž ten rozpor stále trvá (a právě u KSČM ještě více, než u jiných politických stran).

    OdpovědětVymazat
  4. To je prosté: Čapek kritizuje komunisty za to, že ve svém usilování o spravedlivou budoucnost ignorují přítomnost a skutečné problémy lidí, dále pak zpochybňuje rigidní trvání na konceptu proletariátu, který byl již v té době překonaný, a odmítá násilné metody - zjevně reakce na Rusko.
    Současní stalinisté (třeba SMKČ) kritizují KSČM právě proto, že dává přednost konkrétním krokům v rámci "buržoasní politiky" namísto revolučního étosu, že opustila marxismus-leninismus a že se distancovala od minulosti.
    Na rozdíl od stalinistů jsem s tímto naopak naprosto spokojen.
    Připadá mi občas docela zvláštní, že na Čapkův esej, který je vášnivým levicovým vyznáním, odkazují pravicoví antikomunisté (tím nemyslím Charlyho) a vůbec jim nedochází, že Čapkův postoj k tehdejší pravici byl přinejmenším stejně odmítavý.

    OdpovědětVymazat
  5. Ale vůbec ne, vůbec to podle mě není tak prosté a jednoduché, jak uvádíte (nevím, zda se pokoušíte sám sobě něco v daném smyslu nalhat - když už tedy jste členem KSČM, nebo zda se jen jednoduše jedná o Vaše osobní mylné přesvědčení).
    Vybral jste si z Čapka v dané věci jen to málo, o čemž sice také píše (tj. rozdílnost zvolených prostředků komunistů - dříve třídní (i ozbrojený a násilný) boj, který vede jen k dalšímu utrpení konkrétních lidí (na jejichž straně každodenních bolestí a strastí Čapek svým srdcem stojí), versus dnes tedy demokratický "boj na půdě parlamentu"), a co by do jisté míry mohlo "omlouvat" či vysvětlovat Váš postoj, ale současně jste zcela pominul většinu jiných věcí, o kterých Čapek píše neméně (naopak přímo ještě mnohem více).

    Zcela opomíjíte cíle komunistů (o kterých Čapek píše), které se za posledních 100 let až do dneška vůbec nezměnily !
    Čapek o těchto cílech komunistů mimo jiné píše :
    "Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc."

    A to stále trvá.
    Stejně tak u komunistů stále trvá i jakákoli absence jejich jakékoli ochoty ke spolupráci či shodě na věcech lidem prospěšných (v tom se současní komunisté vůbec neliší od ostatních politických stran) a jejich každodenní praxí je budování příkopů nenávisti a nepochopení. To vše ve snaze dosáhnout jejich konečného cíle, kterým je moc a vláda.
    A na ničem z toho se Čapek nehodlal jakkoli podílet. Vy se ovšem (na rozdíl od Čapka se kterým sice údajně plně souhlasíte) svou účastí v KSČM podílíte. Proto tvrdím, že Váš postoj je v dané věci rozporuplný a pro mě nepochopitelný, neboť svým členstvím v KSČM svůj tvrzený úplný souhlas s Čapkovým textem naopak popíráte.
    (Pokud byste mě chtěl přesvědčit o opaku, musel byste hodně přidat)

    OdpovědětVymazat
  6. Já vlastně ani nevím, jestli vás chci o něčem přesvědčovat. Obvykle je to ztráta času. Ohledně spolupráce a ochoty k ní: Není to náhodou přesně to, kvůli čemu antikomunističtí studenti drží tu legrační štafetovou hladovku?
    Ad cíle:http://www.kscm.cz/nase-strana/24002/kscm-kdo-jsme?chapter=1297

    Mějte se.

    OdpovědětVymazat
  7. A zde máme jasný důkaz toho, že jsem zblbnul, protože jsem zapomněl na své předsevzetí nikdy nepsat o politice.

    OdpovědětVymazat
  8. Vážený pane Polák,
    byl jste to Vy, kdo tady (dost arogantně, čehož již možná litujete a možná ne) napsal, že nevidíte sebemenší rozpor v tom, že jste členem KSČM a přitom se prakticky úplně ztotožňujete s uvedeným článkem Karla Čapka, což jste následně dokonce doplnil tím, že nechápete, proč tuto věc nechápou pravicoví antikomunisté.
    Je tedy na Vás, abyste tato svá slova obhájil, protože jsem je zde důvodně zpochybnil. Přesvědčovat mě přitom nemusíte (já a moje přesvědčení není vůbec důležité a Vy při své inteligenci zajisté dobře víte, že tak otázka nestála a nestojí). Vaši odpověď (kterou ani nepovažuji za Vás hodnu) proto neberu.


    Když jsem Vám konkrétně uvedl, že tyto věci jsou vzájemně neslučitelné a proč, tak začínáte uhýbat a falešně hýbat terčem. Řeknu Vám to asi takto (za adekvátní odpověď tomu, co jste tedy napsal považuji následující) :
    Já Vám upřímně kašlu na nějaké antikomunistické studentské hladovkáře (mimochodem - jsou to nedemokratičtí idioti), protože o nich tady není žádná řeč. Tady je řeč o článku Karla Čapka a Vaší politické příslušnosti v KSČM, kterou jste sem vnesl Vy sám.
    Já Vám kašlu na tu snůšku obecných a proklamačních ideologických keců z nějaké internetové stránky KSČM. Tady plně chápu reakci autora Charlyho ve smyslu, že se asi zbláznil, když tady porušil své původní předsevzetí nepsat o politice. (Mimochodem - ty politické kecy bych Vám mohl vyvrátit jeden po druhém, ale to bychom tady byli nesmírně dlouho a (tady Vás napodobím) - byla by to nejspíš mohutná ztráta času.)
    Já dokonce po Vás ani nechci, abyste Vy tady se mnou jakkoli ztrácel čas.
    Co já po Vás vlastně chci ? Skoro nic. Jen takovou maličkost - abyste buď uznal, že jste napsal neobhájitelnou pitomost nebo abyste tu svou pitomost patřičně obhájil.
    (To je ode mě vše. Já sám se zde již k tomu nebudu dále raději vůbec vyjadřovat)
    S úctou DAP.

    OdpovědětVymazat
  9. Namítl jste dvě věci - neochotu ke spolupráci a cíle. Neochotu ke spolupráci jsem vyvrátil prostým faktem koaliční spolupráce s ČSSD v krajích, stejně tak bych mohl přidat aktivní podílení se na Spojenectví práce a solidarity a dalších projektech. Pokud jde o cíle, sdělil jsem odkaz na srozumitelně zformulované cíle KSČM. Pokud nevěříte, že jsou to skutečné cíle, je to vaše právo, ale v tom případě už opravdu nemám co dodat, protože prostě nemám důkaz, že KSČM nemá jiné, než veřejně proklamované cíle. Takový důkaz je ovšem z podstaty věci nemožný a argumentační břemeno na mne, myslím, opravdu neleží stejně, jako třeba neleží na lidech podezřelých z účasti na nějakém židozednářkoiluminátskoufonském spiknutí.

    OdpovědětVymazat
  10. A to je vše přátelé, tádydádydá. Tahle debata nemá ani hypotetickou šanci se dobrat nějakého závěru, proto jí zavírám v rámci mentální hyeny všech zůčastněných.

    OdpovědětVymazat